Dersin Adı | Hijyen ve Sanitasyon |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
CLM 101 | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere hijyen kurallarını ve güvenli gıda üretebilmeleri için gerekli sanitasyon uygulamalarını açıklamaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste mutfakta güvenliğin sağlanmasına yönelik olarak; sanitasyonun tanımı ve önemi, mikroorganizmaların önemi, bulaşma kaynakları, mikroorganizma üremesine etki eden faktörler, gıda üretiminde personel hijyeni, mutfakta güvenlik ve HACCP konuları işlenmektedir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse Giriş | |
2 | Gıda İşletmeleri ve Servis Endüstrisinde Sanitasyon ve Gıda Güvenliği | Norman Marriott, Robert B. Gravani - Principles of Food Sanitation. 2006, Springer (1-15 & 25-67) |
3 | Gıda Bulaşı Kaynakları | Norman Marriott, Robert B. Gravani - Principles of Food Sanitation. 2006, Springer (76-82) |
4 | Gıda Kaynaklı Mikrobiyolojik Hastalıklar | S. J. Forsythe, P. R. Hayes-Food Hygiene, Microbiology and HACCP-Springer US, 2000 Chapter 2 –Food Poisining and Other Foodborne Hazards (21-74) |
5 | Gıdaların Satın Alımı ve Saklanması | S. Roday, Food Hygiene and Sanitation, Mc Graw Hill India, 2011 (101-114) |
6 | Gıda Hazırlama ve Servis Sırasında Uygulanması Gereken Sanitasyon Prosedürleri | S. Roday, Food Hygiene and Sanitation, Mc Graw Hill India, 2011 (116-134) |
7 | Alerjen Yönetimi | Norman G. Marriott, Robert B. Gravani - Principles of Food Sanitation. 2006, Springer (73-81) |
8 | Vize Sınavı | |
9 | Kişisel Hijyen ve Güvenlik | S. Roday, Food Hygiene and Sanitation, Mc Graw Hill India, 2011 (285-295) |
10 | Yerleşim, Tesis ve Alt Yapı | S. Roday, Food Hygiene and Sanitation, Mc Graw Hill India, 2011 (161-189) |
11 | Temizlik Prosedürleri Temizlik Ajanları ve Temizlik Kimyasalları | S. Roday, Food Hygiene and Sanitation, Mc Graw Hill India, 2011 (191-212) |
12 | Pest Önleme ve Kontrolü, Su Yönetimi, Atıklar ve Çevresel Kirlenme | S. Roday, Food Hygiene and Sanitation, Mc Graw Hill India, 2011 (216-279) |
13 | Gıda Kodeksi, Yasalar ve Düzenlemeler Gıda Kalite Standartları | S. Roday, Food Hygiene and Sanitation, Mc Graw Hill India, 2011 (311-342) |
14 | Gıda İşletmeleri için Kalite Güvence Programlarının Oluşturulması | S. J. Forsythe, P. R. Hayes-Food Hygiene, Microbiology and HACCP-Springer US, 2000 (380-428) |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Norman Marriott, Robert B. Gravani - Principles of Food Sanitation. 2006, Springer (ISBN 978-0-387-25085-4)
S. Roday, Food Hygiene and Sanitation, Mc Graw Hill India, 2011 (ISBN 978-0-070-70020-8)
S. J. Forsythe, P. R. Hayes-Food Hygiene, Microbiology and HACCP, Springer US, 2012 (ISBN 978-1-4757-5254-0) |
Önerilen Okumalar/Materyaller | S. Roller-Essential Microbiology and Hygiene for Food Professionals-CRC Press (2012) (ISBN 9781444121490) |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 30 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 2 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 20 | |
Final Sınavı | 1 | 28 | |
Toplam | 180 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | X | ||||
2 | Gastronomi alanında iş sağlığı ve güvenliği, yiyecek hijyeni ve güvenliği ile genel iş pratiğinde en iyi uygulamaları gerçekleştirir | X | ||||
3 | Yiyecek üretimi ve sunumunu ilgilendiren görsel, dokusal ve besinsel öğelere ilişkin verileri yorumlayabilmek, değerlendirir ve karar verir | |||||
4 | Gastronominin kültür ve toplum üzerindeki etkilerini bilir ve buna ilişkin değerlendirmeler yapar | |||||
5 | Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alır | X | ||||
6 | Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şekilde aktarır | X | ||||
7 | Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına temel oluşturan gastronomi, tasarım, hukuk ve işletmecilik gibi diğer disiplinlerden yararlanır ve bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olur | |||||
8 | Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına ilişkin teknolojik araçları etkin bir şekilde kullanır | |||||
9 | Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına ilişkin etik değerlere sahip olarak bilgi, beceri ve yetkinliklerini yaşam boyu öğrenme ve sürdürülebilirlik bilinciyle günceller ve geliştirir | |||||
10 | Bir yabancı dili kullanarak Gastronomi ve Mutfak Sanatları ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. (European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) | |||||
11 | İkinci bir yabancı dili orta düzeyde kullanır | |||||
12 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest